ה-פורטל העסקים והחדשות > בלוג הכלכלי > דמי אבטלה לעצמאיים מסויימים – צוו סיווג מבוטחים

דמי אבטלה לעצמאיים מסויימים – צוו סיווג מבוטחים

עצמאים מסויימים עשויים לקבל דמי אבטלה בעקבות המשבר, מי הם העצמאים האלו?

צו הביטוח הלאומי (סיווג מבוטחים וקביעת מעבידים), תשל"ב-1972 קובע שבסוגי עבודות מסוימים ובתנאים מיוחדים המפורטים שאפרט בהמשך, ייחשבו העובדים העצמאים הללו כעובדים שכירים לעניין תשלום ביטוח לאומי בלבד, והם עשויים לקבל דמי אבטלה במידה והוציאו אותם לחל"ת בעקבות משבר הקורונה למרות שהם מוציאים קבלות/חשבוניות!

עובדים עצמאיים שעובדים בסוג העבודות ובתנאים המצויינים בתוספת הראשונה של הצו, רשאים לתבוע דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.
התנאי ההכרחי להכנס לצו – עריכת הסכם/חוזה ערוך מראש בין המעסיק לעובד (העצמאי) וזה הכי חשוב, כי ללא ההסכם נראה שלא תהיה זכאות.
ככלל, המעסיק היה אמור לנכות דמי ביטוח לאומי ומס בריאות לעצמאיים אלו (למרות שהעצמאיים משלמים דמי ביטוח לאומי נוכח העובדה שהם מוציאים קבלות ), ז"א המוסד או הגוף ששכר את שירותיו ומחויב לשלם את שכרו על פי ההסכם ביניהם, חייב לנכות מהתמורה המשולמת לעובד דמי ביטוח לאומי ולהוסיף את חלקו כאילו היה מעסיק, אך לאור המשבר נאמר מהמוסד לביטוח לאומי, כי למרות שמעבידים לא ניכו או וגם לא העבירו למוסד דמי ביטוח, המוסד לביטוח לאומי ישלם לזכאים דמי אבטלה וידרוש את דמי הביטוח האלו בדיעבד מהמעסיקים.
תנאי הכרחי נוסף לזכאות היא תקופת האכשרה – לקבלת דמי אבטלה יש לצבור 12 חודשי עבודה מתוך 18 החודשים האחרונים בעבודת הדרכה או בעבודה כשכיר.

הבהרה חשובה – מי שעצמאי שהוא גם שכיר ותובע דמי אבטלה – ביטוח לאומי יקזז את סכום הכנסותיו כעצמאי מדמי האבטלה.

ואלו הן העיסוקים שנכנסים לצו:

  • שחקן שהסכם העבודה עמו נערך מראש לתקופה של 3 חודשים לפחות או לסדרה של 5 הופעות במהלך 12 חד'.
  • עובד ניקיון שאינו מעסיק עובדים בתנאי שתחום העבודה וזמני ביצועה נקבעו מראש.
  • מרצה, מורה או מדריך שנערך עמו הסכם עבודה מראש לתקופה של 3 חודשים לפחות או למתן סדרה של 7 הופעות או הרצאות או שיעורים במהלך 12 חד'. לדוגמה: מרצים באוניברסיטאות ומכללות, מדריכי ספורט במכונים, מורים בקורסים, מדריכי חוגים במתנ"סים וכד'.
  • ספורטאי העוסק בפעילות ספורטיבית במסגרת אגודת ספורט, בתנאי שנערך עמו הסכם העסקה מראש ובכתב.
  • גובה שאינו מעסיק עובדים ואין לו מקום לניהול עסק משלו הפתוח לקהל.
  • עובד נקיון או חצרן למעט מי שעיקר עיסוקו בגננות ושאינו מעסיקים עובדים.
  • מתקין מכשירי גז לבישול, מחלק גז, מרכיב ומתקין תריסים הכל בתנאי שאינם מעסיקים עובדים ואין להם מקום לניהול עסק משלהם ובנוסף שביצוע העבודה נעשה ע"פ התקשורת ישירה עם הצרכן.
  • שומר שתחום השמירה נקבע מראש.
  • ממלא תפקידים דתיים מטעם מוסדות דת, לרבות משגיח כשרות ומנקה בשר.
  • מורה דרך למעט מורה דרך המדריך תיירים בכלי הרכב שבבעלותו – מלווה רפואי ומלווים אחרים בטיולים המאורגנים ע"י מוסדות, גופים ציבוריים ומשרד נסיעות.
  • חבר מושב עובדים או מושב עולים המועסקים במסגרת תקציבית של הסוכנות היהודית לארץ-ישראל ברכוש המשותף להם או לאגודה של המושב.
  • חונכים וסומכות מטעם משרד הסעד או רשות מקומית.
  • שוכר "מולה" מבעל מלטשה ליהלומים ועיקר עיסוקו הוא בשביל בעל המלטשה בתוך שטח המלטשה, ובתנאי שאינו מעסיק עובדים.
  • עבודות משרד, שירותים, תעשייה ומסחר – עיקר העיסוק הפניית עובדים למעט שירות התעסוקה.
  • חלוקת דברי דואר בתחומי רשויות מקומיות שיש בהן בית דואר ע"פ הסכם עם משרד התקשורת.
  • אמנים ושחקנים – כל הופעה אמנותית או בידורית של אמן, או הנחיה במופע, לרבות משחק, שירה, דיקלום, הקראה, נגינה, ניצוח, ריקוד, פנטומימה, לוליינות וקוסמות וכן כל הופעה בכל אחד מאלה

לצורך הקלטה או צילום למעט הקלטה או צילום לצרכי פרסומת. – בתנאי שהסכם העבודה נכתב מראש לתק' של 3 חד' לפחות או סדרה של 5 הופעות ב12 חד' מתוך 18 החודשים האחרונים.

  • ספורטאי העוסק בפעילות ספורטיבית, במסגרת אגודת ספורט או מטעמה. לענין זה, "אגודת ספורט" – חבר-בני-אדם העוסק בענף או בענפי ספורט מסויימים בין שהוא פועל באופן עצמאי ובין אם הוא
    מסונף לגוף ספורט אחר.

אז איך מגישים לביטוח הלאומי תביעה לדמי אבטלה?

יש להגיש לביטוח הלאומי תביעה לדמי אבטלה (בל/1500) באופן מקוון, ההמלצה היא להירשם לאתר שירות אישי, כדי שתוכל לעקוב אונליין אחר הטיפול בתביעתך.

אילו מסמכים צריך לצרף לתביעה?

  • מדריך/מורה/מרצה שמדווח כשכיר: טופס 1514 – אישור מעסיק על תקופת העסקה ושכר.
  • מדריך/מורה/מרצה שלא מדווח כשכיר ואין לו תלושי שכר: יש להמציא טופס 856 או 857 – מורים, מדריכים או מרצים שעבדו ללא תלושי שכר אלא עם חשבוניות/קבלה – צריכים לבקש מהגורם שמולו עבדו את טופס 856 או 857. זהו טופס דיווח למס הכנסה על העבודה שלכם, ובאמצעותו הוא מנכה במקור את דמי הביטוח והבריאות עבורכם.

במידה וקיים סירוב מצד הגורם שסופקה לו עבודה למסור את טופס 856 או 857, יש לצרף לתביעה צילום חשבוניות/קבלות, הצהרה, תוך ציון תאריכים מסודרים שבהם בוצעה העבודה לכל קבלה, ופרטים מלאים של מקום העבודה.

אשמח לענות על כל שאלה,

אהובה גרשוני,
יועצת מס וחשבונאית מדופלמת
יו"ר וועדת השתלמויות לשכת יועצי המס בפ"ת
054-2040602, [email protected]

המידע המוצג במסמך הינו נכון למועד הצגתו והוא כללי ולהרחבת הדעת בלבד. אין לנקוט בפעולה כלשהי על סמך מידע זה בלי התייעצות מתאימה עם בעל מקצוע מיומן ביחס לנסיבות האישיות.

אהובה גרשוני

יועצת מס וחשבונאית מדופלמת. יו"ר וועדת השתלמויות לשכת יועצי המס בפ"ת.

שתפו את העמוד

כתבו לנו

תלונות, הצעות לייעול, מפגעים

הוסף חוות דעת

דרג את בית העסק בכוכבים
דרג את השירות בכוכבים
דרג את המקצועיות בכוכבים

תודה. נשלח בהצלחה!

דילוג לתוכן